Phu Hin Rong Kla is een site die ons doet herinneren aan een periode uit de Thaise geschiedenis waar je niet veel informatie over terugvind in de geschiedenisboeken. In de tweede helft van de vorige eeuw is er een harde strijd gevoerd tussen de Thaise regering en de communistische partij die probeerde een communistische staat te maken van Thailand.

Dit was onderdeel van een bredere beweging in Zuidoost-Azië, waar communistische groepen probeerden de macht te veroveren in hun landen, gesteund door China en Vietnam.
De communisten wilden de toenmalige regering omverwerpen en een nieuwe, communistische orde vestigen.

Vanaf 1970 kreeg het Volksbevrijdingsleger van Thailand (PLAT) aanzienlijke logistieke steun van China en Vietnam. De PLAT-troepen intensifieerden hun operaties, waaronder aanvallen op US Air Force bomber bases in het land. Toen Thailand en de Volksrepubliek China in 1975 diplomatieke betrekkingen aanknoopten, werd deze ontwikkeling aangekondigd via de VOPT. Na het bloedbad van 6 oktober 1976 aan de Thammasat Universiteit en de toenemende repressie na de militaire overname, kon de CPT (Communistische Partij van Thailand) haar ledenaantal aanzienlijk uitbreiden. Veel nieuwe leden waren studenten, arbeiders, intellectuelen, boeren of kaders van de Socialistische Partij van Thailand. Meer dan 1.000 studenten sloten zich aan bij de partij, waaronder de meeste gekozen campusvertegenwoordigers door het hele land. Een groot deel van de nieuwe leden kreeg politieke en militaire training in PLAT-kampen in Laos, onder leiding van Thaise, Laotiaanse en Vietnamese instructeurs.

Studenten als guerrilla strijders.

Veel stedelijke studenten hadden moeite zich aan te passen aan de harde realiteiten van de guerrillastrijd, dus besloot de partij velen van hen in dorpen diep in de jungle te plaatsen. De nieuwe studentrekruten werden verdeeld in groepen van vijf tot tien en verspreid over ongeveer 250 ‘bevrijde dorpen’ in het land. Tegen 1977 had de partij naar schatting 6.000 tot 8.000 gewapende strijders en ongeveer een miljoen sympathisanten. Officiële Thaise bronnen verklaarden toen dat de helft van de provincies van het land ‘geïnfiltreerd door communisten’ was.

De toetreding van linkse intellectuelen tot de partij versterkte haar vermogen om verenigde frontpolitiek te voeren. Na de uitbreiding van haar ledental begon de CPT een hand uit te reiken naar bredere delen van de Thaise samenleving om een breed democratisch front te vormen. Op 7 mei 1977 verklaarde de Socialistische Partij van Thailand (SPT) dat zij zou samenwerken in de gewapende strijd met de CPT. Op twee juli kondigden de twee partijen de vorming van een verenigd front aan.

Phu Hin Rong Kla een uitvalsbasis.

Tussen 1968 en 1982 werd de bergketen Hin Rong Kla gebruikt als één van de basissen voor de communisten, wat politieke instabiliteit veroorzaakte. Halverwege 1972 startte de regering de Phu Khwang-operatie, waarbij gezamenlijke troepen van verschillende regio’s, evenals de luchtdivisie van de Koninklijke Thaise Marine, de luchtmacht, politie en burgers samenwerkten om Phu Hin Rong Kla terug te veroveren. Dit was echter niet succesvol vanwege de complexe hoge bergen en dichte bossen.

De Hmong in de strijd.

Tussen de jaren 1960 en 1980 sloten duizenden etnische Hmong zich aan bij de Communistische Partij van Thailand (CPT) en verbleven in de basisgebieden in de bergen.
Ze kregen politieke en militaire training en werden een belangrijke groep binnen de PLAT.

De Hmong en Thaise studenten die zich aansloten bij de CPT, werden vaak naar basiscampussen in Laos gestuurd voor hun training.
Daar leerden ze centraal Thais spreken, lezen en schrijven, en begonnen ze met andere Thai, inclusief mensen uit het noordoosten en zuiden van Thailand en Chinezen uit Bangkok, te interageren.
Sommige Hmong stuurden zelfs hun kinderen naar de CPT voor opleiding, terwijl anderen zelf gingen.

De Hmong en Thaise studenten die deelnamen aan de CPT, ervoeren een verandering in hun levensstijl en genderrollen. Vooral in vergelijking met hun traditioneel sterk door mannen gedomineerde samenleving.
Deze veranderingen blijven nog steeds een deel van het verleden van de Hmong.

De Hmong veranderden door de strijd.

De verandering van genderrollen bij de Hmong was een interessant proces, vooral in de context van hun deelname aan de Communistische Partij van Thailand (CPT). Traditioneel waren de Hmong een sterk door mannen gedomineerde samenleving. Waar vrouwen meestal thuisblijven en zich bezig hielden met huishouden en kinderen.

Tijdens hun deelname aan de CPT en hun training in de basiscampen in Laos, werden de Hmong vrouwen en mannen uitgedaagd om zich aan te passen aan de harde realiteiten van de guerrillastrijd. Dit betekende dat vrouwen meer actief werden in militaire en politieke activiteiten, wat een verandering bracht in hun traditionele genderrollen. Ze leerden schieten, militaire strategieën en andere vaardigheden die traditioneel als mannelijk werden beschouwd.

Deze veranderingen waren niet zonder slag of stoot. Sommige Hmong vrouwen vonden het moeilijk om zich aan te passen aan deze nieuwe rollen. Dit vooral omdat ze gewend waren aan een meer traditioneel leven. Toch brachten deze veranderingen ook nieuwe mogelijkheden en vrijheden voor Hmong vrouwen, die voorheen beperkt waren tot hun huishoudelijke taken.

De veranderingen in genderrollen bij de Hmong in de context van de CPT zijn een interessant voorbeeld van hoe sociale en politieke omstandigheden de traditionele gendernormen kunnen verstoren en veranderen.

Phu Hin Rong Kla

Leven in een kamp.

Leven als guerrillastrijder betekent niet alleen vechten; er komt veel meer bij kijken. Logistieke steun is essentieel. Er moeten barakken gebouwd worden voor onderdak en andere voorzieningen om het dagelijks leven in het kamp mogelijk te maken. Het omvat alles van het aanleggen van voedselvoorraden en waterpunten tot het installeren van basisapparatuur en communicatiesystemen. Deze taken zijn net zo cruciaal als de gevechten zelf, omdat ze de ruggengraat vormen van de guerrillabeweging, en zonder hen zou overleven onmogelijk zijn. Het is een ingewikkeld evenwicht tussen vechten aan de frontlinies en zorgen voor de noodzakelijke infrastructuur achter de schermen.

Een gestolen tractor.

De communisten wilden geen enkele ontwikkeling of luxe in de omgeving, zelfs geen weg. Ze waren bang dat de regering hen gemakkelijker zou kunnen bereiken en verslaan als er een toegankelijke route was. De tractor werd gestolen bij wegenwerken in Phitsanulok. Sommige onderdelen werden van de tractor gehaald om te worden gebruikt voor een waterrad tegenover de school. Het waterrad, dat volgens zeggen werd geïnstalleerd door ingenieursstudenten van de Chulalongkorn Universiteit, werd gebruikt om gestoomde rijst te stampen. Het was de bedoeling dat het waterrad zou worden gekoppeld aan een motor om elektriciteit op te wekken. Maar de studenten vertrokken voordat het klaar was.

Phu Hin Rong Kla

Het kampleven in Phu Hin Rong Kla.

De studenten en de Hmong die in Phu Hin Rong Kla aankwamen, werden opgedeeld in groepen van vijf tot tien personen. Ze werden samen ondergebracht in houten barakken. Van de grotere barakken zijn er nog geen gerestaureerd.

Phu Hin Rong Kla
Phu Hin Rong Kla

Deze ruime open plek werd zowel gebruikt voor vergaderingen als voor verdediging tegen luchtaanvallen van het leger. Je kunt hier nog steeds de kuilen van bominslagen zien. De mitrailleur was bedoeld om vliegtuigen neer te schieten.

Phu Hin Rong Kla
Phu Hin Rong Kla

Deze grote overhangende rots diende als schuilkelder tijdens de luchtaanvallen. De imposante stevige rots bood beschutting en veiligheid voor degenen die bescherming zochten tegen de luchtaanvallen.

Phu Hin Rong Kla
Phu Hin Rong Kla

Gebouwen van het hoofdkwartier van het kamp.

Phu Hin Rong Kla

Ook een gevangenis was nodig in Phu Hin Rong Kla.

Dichtbij het hoofdkwartier van het kamp stond ook een kleine gevangenis. Deze gevangenis diende als een plek voor het vasthouden van gevangenen en werd vaak gebruikt tijdens de conflicten. De gevangenis was eenvoudig gebouwd, maar had stevige structuren om de gevangenen vast te houden. Het was een sombere herinnering aan de spanningen en gevaren van die tijd. De aanwezigheid van deze gevangenis benadrukte de ernst van de situatie, en de constante dreiging waarmee de mensen in het kamp te maken hadden.

Het einde van de strijd.

Later veranderde het hoofdkwartier van het Koninklijke Thaise Leger hun strategische plan om de communisten te verdrijven. Het leger samen met een gemengde eenheid van soldaten, burgers, en politie onder leiding van kolonel Phairoj Chan-urai, voerden het nieuwe plan uit en wonnen de strijd zonder slachtoffers. De dorpelingen en de communistische groepen, voornamelijk bergstamvolkeren zoals de Hmong, veranderden van gedachten en gaven zich over aan de autoriteiten. Na de overgave verlieten ze het gebied.

Meer informatie over de natuur in het park vind je hier.

Lode Engelen en Patchaneeboon Charoenpiew. Foto’s genomen op 20.02.2023 in Noen Phoem, Nakhon Thai District, Phitsanulok 65120.

VOPT

De Stem van het Volk van Thailand (VOPT), een radiostation van de Communistische Partij van Thailand, werd opgericht in maart 1962 in Yunnan, Zuid-China. Dit radiostation speelde een belangrijke rol in de verspreiding van communistische ideologie en het mobiliseren van steun in Thailand. Vanuit hun basis in Yunnan zonden ze propaganda en boodschappen uit naar de Thaise bevolking. Met als doel hun invloed te vergroten en meer aanhangers te werven voor hun zaak. Het was een strategische zet die een belangrijke impact had op de politieke dynamiek in die tijd.

PLAT

PLAT staat voor het Volksbevrijdingsleger van Thailand. Dit was de militaire vleugel van de Communistische Partij van Thailand (CPT). Zij speelde een belangrijke rol in hun strijd tegen de Thaise regering. Het PLAT kreeg aanzienlijke logistieke steun van zowel China als Vietnam en was betrokken bij verschillende operaties en gevechten in het land.

Vond je dit stukje interessant ? Deel het met je vrienden zodat zij het ook kunnen lezen !

Door Lode

Al meer dan elf jaar woon ik samen met mijn vrouw, Patchaneeboon Charoenpieuw, in het noorden van Thailand. We reizen door het hele land en leggen alles vast op foto. Pat is antropologe en kent door haar veldwerk letterlijk elke uithoek van Thailand, wat ons een groot voordeel oplevert. Met onze foto’s en mijn teksten proberen we de schoonheid en diversiteit van Thailand dichter bij de mensen in België en Nederland te brengen.

2 reactie op “Phu Hin Rong Kla en de communisten.”

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *