In Noord-Thailand is een crematie een bijzonder en betekenisvol moment. Wanneer iemand overlijdt, komen familie en vrienden gedurende drie tot vijf avonden bijeen voor ceremonies en een herdenkingsfeest. Het is een tijd van samenkomen, herinneringen ophalen en afscheid nemen. De crematie zelf vindt meestal plaats op de dag na de laatste ceremonie—tenzij die dag een vrijdag is of een belangrijke boeddhistische feestdag. Op zulke dagen wordt de crematie even uitgesteld, omdat die volgens traditie niet mogen plaatsvinden.
Rond het huis van de overledene worden open tenten opgezet, zodat familie en vrienden beschut zijn tegen de felle zon of een plotselinge regenbui. Elke avond komt er een monnik om een serene ceremonie te leiden. In stilte luisteren dierbaren—familie, buren en vrienden—naar zijn gebeden en woorden van wijsheid. Na afloop is er gelegenheid om samen iets te eten, een moment van verbondenheid in een moeilijke tijd.
Op de dag van de crematie zelf is de sfeer extra plechtig. Meerdere monniken komen samen, en rond half tien ’s ochtends begint een uitgebreide ceremonie vol ritueel en betekenis. Het is een laatste eerbetoon, een manier om samen afscheid te nemen.

Wanneer het moment daar is om de kist naar de crematieplaats te brengen, wordt deze in een prachtig versierd ‘kasteel’ geplaatst – een symbolisch eerbetoon aan de overledene. Het geheel staat op een versierde wagen, waarop een verhoogd voetstuk is bevestigd. Rondom liggen bloemstukken, zorgvuldig gerangschikt, alsof de kleuren en geuren een laatste eerbetoon vormen. Het is een indrukwekkend gezicht, vol symboliek en respect, dat de overgang naar het laatste afscheid markeert.

Ook de monniken krijgen geschenken.
Een bijzonder ritueel is het geven van geschenken aan de monniken. Op kleine tafeltjes staan emmers met giften klaar, bestemd voor de monniken. Wat dit moment zo bijzonder maakt, is het witte touw dat deze geschenken verbindt met de lijkkist. Symbolisch gezien is het alsof de overledene zélf de gaven aan de monniken aanbiedt.
Dit gebruik draagt een diepere betekenis: hoe meer je aan de monniken geeft, hoe meer verdienste (of ‘bun’ in het Thais) je verzamelt voor het volgende leven. Het is een manier om zowel respect te tonen als spirituele verdiensten op te bouwen – een mooie cirkel van geven en ontvangen die de band tussen de levenden, de overledene en het boeddhistische geloof weerspiegelt.


Respect van iedereen voor de overledene.
In diepe eerbied staan familie, buren, vrienden en kennissen samen. Een rustige ernst daalt neer over de aanwezigen terwijl de ceremonie plaatsvindt. Geen onnodig woord wordt gesproken – alleen het zachte gemurmel van de monniken en het occasionele geritsel van kleding verstoren de stilte. Ieders aandacht is volledig gericht op dit heilige moment, waar respect en verdriet samenkomen in een stille afscheidshulde.


Tegen elf uur loopt de plechtigheid ten einde. Als teken van dankbaarheid ontvangen de monniken als eersten een verzorgde maaltijd – een traditioneel gebaar van respect en spiritualiteit. Daarna schuiven alle aanwezigen aan: familie, vrienden en buren delen samen een maal. Deze gezamenlijke maaltijd vormt niet alleen een praktische afsluiter, maar ook een moment van verbondenheid en troost, waar herinneringen worden gedeeld en steun wordt gevonden in elkaars aanwezigheid.

Een maaltijd met liefde klaargemaakt.
Voor zo’n grote groep mensen koken vraagt om een bijzondere aanpak. Er wordt daarom een speciale veldkeuken neergezet – een hele operatie op zich. Wat dit moment zo bijzonder maakt, is hoe iedereen samenkomt om te helpen: buren rollen hun mouwen op, vrienden delen taken uit, en voor je het weet verandert de keuken in een levendige plek vol samenwerking. Terwijl de wokken sissen en de geuren zich verspreiden, voel je de verbondenheid groeien. Elk gerecht dat klaargemaakt wordt, draagt niet alleen voedzame ingrediënten, maar ook een portie liefde en zorg van de hele gemeenschap

Zo’n uitvaartfeest en crematie vormen inderdaad een aanzienlijke financiële last voor de familie. Maar wat ontroert is de vanzelfsprekende solidariteit: elke bezoeker – of het nu een goede buur is of een verre kennis – steekt discreet een financiële bijdrage in de verzamelomslag. Het is een mooie traditie waarin je direct ziet hoe de gemeenschap samen de lasten draagt. Geen grootse gebaren, maar deze stille steun maakt net het verschil. Alsof iedereen zegt: ‘Je staat er niet alleen voor’ – een troostrijke gedachte in moeilijke dagen.

In de stille uren voor het afscheid omringen persoonlijke bezittingen de overledene – een tedere laatste groet van het aardse leven. Een geliefde horloge dat zo trouw de tijd aangaf. Foto’s van dierbare momenten. Misschien een versleten boek of een muziekinstrument. Deze voorwerpen vormen een intiem eerbetoon, een stille getuigenis van wat betekenisvol was. Tot het laatste moment mogen deze schatten hun begeleider omringen, als troostende aanwezigheid op de reis naar de eeuwigheid. Het is een traditie vol tederheid, waar elke achtergelaten bezitting een onuitgesproken verhaal vertelt.

De tocht naar de crematie plaats kan beginnen.
De laatste reis kan beginnen. Met zorg wordt het beschermende zeil van de kist verwijderd – een intiem moment, alsof de wereld voor het eerst afscheid mag nemen. De touwen die de wagen zullen voorttrekken, rollen langzaam uit over de grond. Bamboestokken worden paraat gehouden, klaar om te voorkomen dat het versierde scherm verstrikt zou raken. Elk gebaar is doordrenkt van aandacht en respect, elk detail draagt bij aan deze plechtige processie. Zo zet de stoet zich langzaam in beweging, gedragen door liefde en traditie.

Zes mannen vormen een beschermende kring rond de kist tijdens deze laatste reis – een levend schild van eerbetoon. Voor hen uit banen anderen de weg, als stille wachters die zorgen voor een ongestoorde tocht. Met bamboestokken tillen helpers de kabels omhoog, een zorgvuldig gecoördineerd ritueel waarbij elke beweging telt. De wagen glijdt er statig onderdoor, gedragen door het samenspel van handen en harten. Het is een laatste dienst van de levenden aan wie heenging – een moment waarop elke handeling een stille belofte van respect draagt.

Aan het hoofd van de processie rolt een klein wagentje voort, geduwd door liefdevolle handen. Daarop pronkt een fleurig bloemenstuk naast een ingelijste foto van de overledene – een beeltenis die stralend en vol leven lijkt te midden van alle plechtigheid. Deze bloemen en dit portret gaan voorop, als stille herauten die de weg wijzen. Het is een ontroerend gezicht: hoe het verleden in die ene foto, omringd door de vergankelijkheid van bloemen, de stoet leidt naar de eeuwigheid. Zo wordt elk stapje van deze laatste reis een mengeling van herinnering en afscheid.

De monniken nemen de leiding van de stoet.
Aan het hoofd van de stoet lopen de monniken in hun saffraanrode gewaden, hun serene aanwezigheid als een brug tussen hemel en aarde. Met bedachtzame tred nemen ook zij plaats tussen de dragers, hun handen om de touwen geslagen om de wagen voort te bewegen. Het is een ontroerend gezicht: hoe deze geestelijken, normaal gesproken verheven boven wereldse taken, zich nu letterlijk inspannen om hun volgeling op deze laatste reis te begeleiden. Elke trekkende beweging wordt een gebed, elke stap een meditatie, terwijl ze de wagen met plechtige vastberadenheid naar de crematieplaats leiden.

Achter de monniken scharen vrienden en kennissen zich, hun handen vast om dezelfde touwen – een levende keten van verbondenheid die zich uitstrekt van geestelijken naar gemeenschap. Iedere trek aan het touw wordt een laatste dienst, een tastbare daad van afscheid. Daarachter, in de schaduw van de wagen, volgen de naaste familieleden. Hun plaats is bewust gekozen: dicht genoeg om te blijven voelen, maar met de ruimte om hun verdriet te dragen. Zo vormt de stoet een levende kaart van relaties – van de brede kring van kennissen vooraan, tot het intieme hart van het verdriet achteraan.


Een laatste eerbetoon op de crematieplaats
Bij aankomst heerst er een serene rust. De dorpsleider neemt het woord en vertelt over het leven van de overledene – een persoonlijk eerbetoon, waarin herinneringen, karakter en betekenis voor de gemeenschap samenvloeien. Zijn woorden vormen een brug tussen verleden en heden, tussen wie er niet meer is en wie achterblijft.
Daarna is er ruimte voor een laatste groet. Familie staat opgesteld om afscheid te nemen, en één voor één kunnen aanwezigen hun medeleven betuigen. Een handdruk, een zachte omhelzing, of slechts een betekenisvolle blik – elk gebaar draagt bij aan een stille kring van steun. Pas daarna begint het laatste ritueel: de crematie zelf.
Deze momenten maken het afscheid niet minder pijnlijk, maar wel dragelijker. Want in traditie en samenzijn vind je troost.

Eerst gaan de monniken – hun saffraankleurige gewaden een stille verwijzing naar vergankelijkheid en vernieuwing. Met kalme passen leiden zij de weg, als gidsen tussen dit leven en wat komt.
Daarna volgt de gemeenschap. Stap voor stap, in een natuurlijke stroom van respect, nadert iedereen de crematieplaats. Er is geen haast, alleen de erkenning dat dit een laatste gang is, een laatste moment van nabijheid.

Het laatste ritueel begint.
Met zorg worden de bloemen van de wagen gehaald – geen enkel bloemblaadje mag verloren gaan. Ze worden in een kring gelegd rond de plek waar de kist straks zijn laatste reis zal maken, als een levendige grens tussen leven en dood.
De geur van verse bloemen vermengt zich straks met die van het vuur. Hun felle kleuren, nog even stralend, vormen een laatste eerbetoon voordat alles transformeert in as en herinnering.
Zo wordt zelfs dit afscheid een vorm van schoonheid – niet ondanks, maar dankzij de vergankelijkheid.

Het laatste eerbetoon voor de crematie: een ritueel van zuivering en loslaten.
Als de kist uit het kasteel genomen is wordt het lichaam even uit de kist genomen. Het wordt op een tafel gelegd en het gezicht wordt gewassen met het sap van een net geopende kokosnoot. Het sap van een kokosnoot word gebruikt omdat dit heel zuiver is, zuiverder dan water. Zeker in vroegere tijden was zuiver water niet zomaar beschikbaar. Daarna worden er een paar geldstukjes in de mond gestoken, je weet maar nooit of hij op zijn reis in de volgende wereld geld nodig zou hebben. Misschien kan hij hiermee zelfs een beter plaatsje in de hemel kopen. De bedoeling van de boeddhisten hiervan is ook de mensen te leren dat je niets kan meenemen uit dit leven naar het volgende. De muntjes verbranden uiteraard niet mee en ze worden ’s anderendaags tussen de assen terug gevonden.
Als de kist uit het kasteel genomen is wordt het lichaam even uit de kist genomen. Het wordt op een tafel gelegd en het gezicht wordt gewassen met het sap van een net geopende kokosnoot. Het sap van een kokosnoot word gebruikt omdat dit heel zuiver is, zuiverder dan water. Zeker in vroegere tijden was zuiver water niet zomaar beschikbaar. Daarna worden er een paar geldstukjes in de mond gestoken, je weet maar nooit of hij op zijn reis in de volgende wereld geld nodig zou hebben. Misschien kan hij hiermee zelfs een beter plaatsje in de hemel kopen. De bedoeling van de boeddhisten hiervan is ook de mensen te leren dat je niets kan meenemen uit dit leven naar het volgende. De muntjes verbranden uiteraard niet mee en ze worden ’s anderendaags tussen de assen terug gevonden.
Een laatste groet.
Dit is ook het moment dat de familie nog een laatste groet kan brengen aan de overledene. Het lichaam wordt terug in de kist gelegd, en de open kist wordt dan op de houtstapel gezet. Het kasteel wordt boven op de kist gezet, en wordt mee verbrand zodat de overledene het mee kan nemen als woning in de volgende wereld. Dit is ook het moment dat de familie nog een laatste groet kan brengen aan de overledene. Het lichaam wordt terug in de kist gelegd, en de open kist wordt dan op de houtstapel gezet. Het kasteel wordt boven op de kist gezet, en wordt mee verbrand zodat de overledene het mee kan nemen als woning in de volgende wereld.

Een vlammend afscheid: tussen vuurwerk en geestenwereld.
Op het beslissende moment barst een oorverdovend spektakel los – knallend vuurwerk en kleurrijke rookbommen steken het ceremoniële vuur aan. Maar dit is meer dan spektakel: elke knal is een oproep aan de geestenwereld, een signaal dat er een reiziger onderweg is naar hun rijk. Het is een oud geloof dat de doden niet alleen moeten dwalen; de explosies wijzen hen de weg.
Zodra de vlammen oplaaien, keren de aanwezigen huiswaarts. Want hoewel de rituelen bedoeld zijn om de overledene te begeleiden, blijft er ook een waarschuwing: “Blijf niet te lang. Een achterblijvende geest zou zich aan je kunnen hechten – en wie wil er nu een onbedoelde reisgenoot voor het leven?”
Het is een mengeling van pragmatisme en mysterie, waar de levenden niet alleen afscheid nemen, maar ook duidelijk grenzen trekken tussen werelden.

Het verzamelen van wat blijft: as, herinneringen en een laatste ritueel.
De dag na de crematie, als de as is afgekoeld en de stilte is teruggekeerd, verzamelt de familie wat overblijft. Niet alles is tot stof vergaan – kleine botfragmenten of onverbrande resten worden zorgvuldig uit de as gezeefd en in een urne geplaatst. Dit is geen macaber karwei, maar een laatste daad van zorg, een manier om het lichaam symbolisch nog een plek te geven.
Sommigen kiezen ervoor de urnen thuis te bewaren, als stille getuigen van een leven dat voorbijging. Anderen brengen de as naar een rivier, waar het water de laatste restjes meeneemt – een laatste reis, dit keer niet met vuur, maar met stromend water, symbool van eeuwige beweging en vernieuwing.
Zo krijgt zelfs het einde nog een keuze: blijf je dichtbij, of laat je los?
© Lode Engelen. Foto’s genomen in Khua Mung, op 31.08.2019
Mooie reportage van een droeve gebeurtenis, dit alles weer prachtig in beeld gebracht.
Berthy, Chiang Mai.
Beste Lode
Kleine reactie op de bijdrage in de envelope.
Deze bijdrage is eigelijk een soort verzekering voor je eigen begrafenis.
Des te meer crematies je hebt bezocht in je leven des te meer mernsen komen er op jouw laatste reis.
Veel donaties gedaan, dan ook veel geld voor je familie om alles te betalen.
Het komt gewoon in de plasats van onze begrafenis verzekering
Gerard
Is inderdaad zo, je hoort bij een gemeenschap, je doet je bijdrage telkens er iets nodig is. En je krijgt het ook weer terug zodra jezelf iets nodig hebt.
Mijn eerste Thaise crematie-ervaring, ook in het noorden van Thailand, was er eentje om nooit meer te vergeten. Mijn vriendin, werkzaam bij een verzekeringsmaatschappij, zei me op een dag dat ze bloemen bij een klant moest gaan bezorgen, en of ik mee wilde. Ik zei ja, zonder verder door te vragen. We kwamen rond 10u in de morgen aan in een dorpje, waar – in mijn nog onervaren ogen – sprake was van bruisende feestelijkheden. Een kleine honderd mensen aan tafels, volop eten en drinken, en de live muziek werd door een 3 mans orkestje verzorgd. ‘A wedding party’, riep ik verrast uit tegen de vriendin. Als reactie wees ze op de kist met de ook hierboven beschreven stellage………. Had ik ter plekke door de grond kunnen zakken – ik zou het spontaan hebben gedaan. De bloemen waren inderdaad voor een klant, maar wel een dode klant……….
Een overlijden is hier inderdaad een groot feest, of tenminste zo lijkt het wel. Wanneer je er echter dichterbij gaat staan merk je toch wel het grote verdriet en verslagenheid onder de nabestaanden, net zoals bij ons.
Lode, wat een verhaal. Duidelijk respect voor de doden. Een mooie traditie gebracht in mooie foto’s en uitleg. Merci Lode om dit, toch triest, gebeuren te delen. Groetjes uit Brugge.