Phrasat Ku Kasing is een Khmer-tempelruïne in Roi Et die bekendstaat als Ku Kasing (of Koo Kasing). Mensen bouwden deze oude tempel ongeveer 1000 jaar geleden, tijdens de bloeitijd van het Khmer-rijk.

Ku Kasing

1. Geschiedenis

  • De Ku Kasing-tempel is een overblijfsel uit de Khmer-periode (9e–13e eeuw), toen het Khmer-rijk een groot deel van Zuidoost-Azië domineerde, inclusief het huidige Thailand.
  • Mensen bouwden de tempel waarschijnlijk als een hindoeïstisch of boeddhistisch heiligdom, in lijn met de religieuze invloeden van het Khmer-rijk.
  • Net als andere Khmer-tempels in Thailand (bijv. Phanom Rung of Prasat Hin Phimai) werd Ku Ka Sing gebouwd met lateriet en zandsteen, en versierd met beeldhouwwerken en reliëfs.
Ku Kasing

2. Architectuur

  • De tempel heeft een typische Khmer-architectuur, vergelijkbaar met de stijl van Angkor Wat in Cambodja.
  • Het complex bestaat uit een centrale toren (prang), omgeven door kleinere structuren en muren. De centrale toren symboliseert de mythische berg Meru, het centrum van het universum in de hindoeïstische en boeddhistische kosmologie.
  • De tempel is in verval geraakt, maar de overgebleven ruïnes geven nog steeds een indruk van de vroegere grootsheid.

3. Spirituele en culturele betekenis

  • Ku Kasing werd waarschijnlijk gebruikt voor religieuze ceremonies en als een plaats van aanbidding.
  • De tempel weerspiegelt de culturele en religieuze uitwisseling tussen het Khmer-rijk en de lokale bevolking in wat nu Noordoost-Thailand (Isaan) is.

4. Huidige staat van Ku Kasing

  • Helaas is de tempel in verval geraakt en zijn veel van de oorspronkelijke structuren beschadigd of verdwenen.
  • Toch blijft het een belangrijke archeologische site en een herinnering aan de rijke geschiedenis van de regio.
Ku Kasing

De lentos van Ku Kasing.

De lentos zijn opvallend goed bewaard gebleven, zeker als je bedenkt hoe oud ze zijn. Alleen al deze kunstwerken zijn een bezoek aan de tempel meer dan waard!

Het detail van de vorige lente toont de god Phra Indra, gezeten bovenop Erawan, de driekoppige olifant. Onder hem is het gezicht van Kala (kirthimukha) afgebeeld.

Ku Kasing

Phra Indra (Thai: พระอินทร์) is de Thaise naam voor de hindoeïstische god Indra, een belangrijke godheid in het hindoeïsme en boeddhisme. In Thailand, waar hindoeïstische en boeddhistische tradities vaak vermengd zijn, wordt Indra vereerd onder de naam Phra Indra.

1. Indra in het hindoeïsme:

  • Indra is een van de belangrijkste goden in het hindoeïsme, vooral in de Vedische traditie. Hij is de koning van de goden (Deva’s) en de heerser van de hemel (Svarga).
  • Hij wordt geassocieerd met regen, donder, oorlog en vruchtbaarheid. Indra is ook bekend als de drager van de vajra (een bliksemschicht), een symbool van zijn macht.
  • In de Vedische teksten, zoals de Rigveda, wordt Indra vaak geprezen als een heldhaftige krijger die demonen (zoals Vritra) verslaat om de kosmische orde te herstellen.

2. Phra Indra in Thailand:

  • In Thailand wordt Indra vereerd als Phra Indra, vooral in tempels en rituelen die beïnvloed zijn door het hindoeïsme. Dit komt door de historische invloed van het hindoeïsme in Zuidoost-Azië, die zich verspreidde via handel en culturele uitwisseling.
  • Phra Indra wordt vaak afgebeeld in Thaise kunst en architectuur, bijvoorbeeld in tempels en muurschilderingen.
  • Hij wordt ook geassocieerd met de Erawan-schrijn in Bangkok, waar hij samen met andere hindoeïstische goden zoals Brahma (Phra Phrom) en Vishnu (Phra Narai) wordt vereerd.

3. Rollen en betekenis van Phra Indra:

  • Koning van de goden: Phra Indra wordt gezien als de heerser van de hemel en de leider van de goden.
  • Beschermer: Hij wordt aangeroepen voor bescherming, vooral tegen demonen en negatieve krachten.
  • Brenger van regen: Phra Indra wordt geassocieerd met regen en vruchtbaarheid, wat essentieel is voor de landbouw in Thailand.
Ku Kasing

Erawan (Thai: เอราวัณ) is een mythische driekoppige olifant die een belangrijke rol speelt in zowel de hindoeïstische als de Thaise mythologie. Hij is vooral bekend als het rijdier (vahana) van de hindoeïstische god Indra (Phra Indra in Thailand). Erawan wordt vaak gezien als een symbool van kracht, macht en bescherming.

1. Erawan in de hindoeïstische mythologie:

  • In het hindoeïsme staat Erawan bekend als Airavata (Sanskriet: ऐरावत). Hij is de witte, driekoppige olifant die de god Indra draagt.
  • Volgens de mythologie werd Airavata geboren tijdens het karnen van de oceaan van melk (Samudra Manthan), een belangrijk verhaal in de hindoeïstische kosmologie.
  • Airavata wordt vaak afgebeeld met drie koppen (soms zelfs 33 koppen in bepaalde verhalen) en wordt geassocieerd met regen, wolken en vruchtbaarheid. Hij staat bekend als de “koning van de olifanten.”

2. Erawan in de Thaise cultuur:

  • In Thailand is Erawan een belangrijk symbool in zowel religieuze als culturele contexten. Hij wordt vaak afgebeeld in tempels, kunst en architectuur.
  • De beroemdste verwijzing naar Erawan in Thailand is de Erawan-schrijn (ศาลพระพรหม) in Bangkok, een populaire plek voor gebeden en offers. Hoewel de schrijn gewijd is aan de hindoeïstische god Brahma (Phra Phrom), wordt Erawan vaak geassocieerd met deze plek vanwege zijn connectie met Indra.
  • Erawan wordt ook geëerd tijdens traditionele festivals en ceremonies, waar hij symbool staat voor bescherming en geluk.

3. Symboliek van Erawan:

  • Kracht en macht: Als de rijdier van Indra symboliseert Erawan koninklijke macht en goddelijke autoriteit.
  • Bescherming: Erawan wordt gezien als een beschermer, zowel in spirituele als fysieke zin.
  • Verbinding met de natuur: Door zijn associatie met regen en wolken staat Erawan ook symbool voor vruchtbaarheid en het in stand houden van het leven.

4. Erawan in kunst en architectuur:

  • Erawan wordt vaak afgebeeld in Thaise tempels, bijvoorbeeld in muurschilderingen of als sculpturen. Hij wordt meestal getoond met drie koppen, grote slagtanden en een majestueuze uitstraling.
  • Een van de meest indrukwekkende afbeeldingen van Erawan is te vinden in het Erawan Museum in Samut Prakan, Thailand. Hier staat een gigantisch bronzen beeld van de driekoppige olifant, dat bezoekers van ver aantrekt.
Ku Kasing

Kala, ook bekend als Kirtimukha (Sanskriet: कीर्तिमुख, “Gezicht van Glorie”), is een fascinerend en veelzijdig symbool in de hindoeïstische en boeddhistische kunst en architectuur. Dit mythische wezen wordt vaak afgebeeld als een monsterachtig gezicht of masker en heeft een diepe symbolische betekenis.

1. Kala in de hindoeïstische mythologie:

  • Oorsprong: Het verhaal van Kirtimukha komt uit de hindoeïstische mythologie. Volgens de legende schiep de god Shiva dit wezen om zijn macht en autoriteit te tonen. Het verhaal gaat dat een demon genaamd Jalandhara een leger stuurde om Shiva uit te dagen. Uit Shiva’s derde oog ontstond Kirtimukha, die de demonen verslond.
  • Symboliek: Kirtimukha staat voor de cyclus van schepping en vernietiging, een centraal thema in het hindoeïsme. Het wezen symboliseert ook de overwinning van het goddelijke op het kwaad en de bescherming tegen negatieve krachten.

2. Kala in de kunst en architectuur:

  • Architectonisch element: Kala wordt vaak afgebeeld als een decoratief motief boven deuren, poorten en vensters in hindoeïstische en boeddhistische tempels, vooral in Zuidoost-Azië (bijvoorbeeld in Indonesië, Cambodja en Thailand). Het wordt gezien als een beschermend symbool dat boze geesten buiten houdt.
  • Uiterlijk: Kala wordt meestal afgebeeld als een monsterachtig gezicht met grote ogen, een wijd opengesperde mond en vaak zonder onderkaak. Soms heeft het slagtanden en een kroon, wat zijn goddelijke oorsprong benadrukt.
  • Verspreiding: Het motief van Kala is te vinden in tempels zoals Angkor Wat (Cambodja), Prambanan (Indonesië) en vele Thaise tempels.

3. Kala in de boeddhistische traditie:

  • In het boeddhisme, vooral in de Mahayana- en Vajrayana-tradities, wordt Kala vaak geassocieerd met bescherming en het afweren van kwaad. Het wordt soms gecombineerd met andere beschermende symbolen, zoals de acht gelukssymbolen of dharmawielen.
  • In sommige boeddhistische tradities wordt Kala ook gezien als een manifestatie van Mahakala, een beschermende godheid.

4. Symbolische betekenis van Kala/Kirtimukha:

  • Bescherming: Kala wordt gezien als een bewaker van heilige ruimtes, die boze geesten en negatieve energieën buiten houdt.
  • Cyclus van leven en dood: Het wijd opengesperde gezicht symboliseert de vergankelijkheid van het leven en de onvermijdelijke dood, maar ook de voortdurende cyclus van schepping en vernietiging.
  • Overwinning op het ego: In spirituele zin wordt Kala soms geïnterpreteerd als een symbool voor het overwinnen van het ego en wereldse verlangens.

5. Kala in moderne cultuur:

  • Het motief van Kala blijft populair in traditionele en moderne kunst, vooral in Zuidoost-Azië. Het wordt vaak gebruikt in tempelarchitectuur, sculpturen en zelfs sieraden.
  • In Indonesië wordt Kala vaak geassocieerd met Barong, een mythisch wezen dat goedheid en bescherming symboliseert.

Kala/Kirtimukha is dus niet alleen een decoratief element, maar ook een diepgeworteld symbool van bescherming, spiritualiteit en de cyclische natuur van het bestaan. Als je ooit een tempel in Zuidoost-Azië bezoekt, let dan zeker op dit intrigerende gezicht boven de deuren!

Ku Kasing

De legende van Kala.

In het hindoeïsme symboliseert Kala “tijd” – de kracht die alles verslindt en dus boven alles heerst. Kala wordt vaak afgebeeld terwijl het zichzelf opeet, zelfs zonder onderlip. In Thaise kunst wordt Kala daarom alleen als gezicht weergegeven, zonder lichaam, en wordt het gezien als een beschermer van religieuze plaatsen tegen kwade krachten.

“Kala” betekent hetzelfde als “tijd” en is ook een naam voor Yama, de god van de dood en rechter van de doden in het hindoeïsme. Daarom gelooft men dat het plaatsen van een Kala boven de ingang van een religieuze plaats bescherming biedt tegen het kwaad.

Wat betreft “Kirtimukha”, een legende vertelt dat het ontstond uit een leeuwachtige demon (Narasimha) aan wie Shiva een gunst had verleend. Toen de demon echter arrogant werd, strafte Shiva hem door zijn hoofd af te snijden en het boven de ingang van een tempel te plaatsen, zodat zijn adem kracht zou geven aan degenen die binnenkwamen.

De term “Kirtimukha” komt uit het Sanskriet en bestaat uit twee woorden: “Kirti” (roem of eer) en “Mukha” (gezicht). Samen betekent het “een gezicht van eer”.

De legende van Kirtimukha in de hindoeïstische mythologie.

Een andere legende vertelt over “Jalandhara”, die ontstond uit een spelletje tussen Shiva en Parvati. Toen Jalandhara opgroeide, bad hij tot Shiva om kracht en macht. Later, toen hij over de schoonheid van Parvati hoorde van de wijze Narada, stuurde hij Rahu als boodschapper om Parvati als zijn vrouw te vragen.

Toen Rahu deze boodschap aan Shiva overbracht, werd Shiva zo boos dat er een leeuwachtige demon uit zijn voorhoofd tevoorschijn kwam om Rahu te verslinden. Rahu smeekte om genade en legde uit dat hij slechts een boodschapper was. Shiva stopte de demon, maar die zei dat hij hongerig was. Hij beval hem daarop zichzelf op te eten, tot alleen zijn hoofd overbleef. Shiva gaf hem de naam “Kirtimukha” en gaf hem de taak om de poort van zijn verblijfplaats te bewaken. Wie Kirtimukha niet respecteerde, respecteerde ook Shiva niet.

Ku Kasing

Phra Isuan.

De afbeelding in het midden stelt naar alle waarschijnlijkheid de god Phra Isuan voor. Phra Isuan (Thai: พระอิศวร) is de Thaise naam voor de hindoeïstische god Shiva, een van de belangrijkste goden in het hindoeïsme. In Thailand, waar hindoeïstische en boeddhistische tradities vaak vermengd zijn, wordt Shiva vereerd onder de naam Phra Isuan.

Shiva in het hindoeïsme:

  • Shiva is een van de drie belangrijkste goden in het hindoeïsme, samen met Brahma (de schepper) en Vishnu (de beschermer). Shiva staat bekend als de god van vernietiging en vernieuwing, wat symbool staat voor de cyclus van schepping, behoud en transformatie in het universum.
  • Shiva associeert men ook met meditatie, yoga, ascese en dans (als Nataraja, de kosmische danser).
  • Kunstenaars beelden hem vaak af met een derde oog (symbool van wijsheid), een halve maan in zijn haar, een slang om zijn nek en de rivier de Ganges die uit zijn haar stroomt.

Phra Isuan in Thailand:

  • “Mensen vereren Shiva in Thailand als Phra Isuan, vooral in tempels en tijdens rituelen die beïnvloed zijn door het hindoeïsme. Dit komt door de historische invloed van het hindoeïsme in Zuidoost-Azië, die zich verspreidde via handel en culturele uitwisseling.
  • Thaise kunstenaars en architecten beelden Phra Isuan vaak af, bijvoorbeeld in tempels zoals de Wat Phra Si Rattana Satsadaram (Tempel van de Smaragdgroene Boeddha) in Bangkok, waar hindoeïstische en boeddhistische elementen samenkomen.
  • Mensen associëren Phra Isuan ook met de Erawan-schrijn in Bangkok, waar ze hem samen met andere hindoeïstische goden zoals Brahma (Phra Phrom) en Vishnu (Phra Narai) vereren.
Ku Kasing

Een andere indrukwekkende Khmer-tempel in de regio is Phasat Puai Noi, gelegen in Khon Kaen.

© Lode Engelen en Patchaneeboon Charoenpiew. Fotos gemaakt op 20.02.2025 in Ku Ka Sing, Kaset Wisai District, Roi Et 45150.

Vond je dit stukje interessant ? Deel het met je vrienden zodat zij het ook kunnen lezen !

Door Lode

Al meer dan elf jaar woon ik samen met mijn vrouw, Patchaneeboon Charoenpieuw, in het noorden van Thailand. We reizen door het hele land en leggen alles vast op foto. Pat is antropologe en kent door haar veldwerk letterlijk elke uithoek van Thailand, wat ons een groot voordeel oplevert. Met onze foto’s en mijn teksten proberen we de schoonheid en diversiteit van Thailand dichter bij de mensen in België en Nederland te brengen.

3 reactie op “Phrasat Ku Kasing in Roi Et.”
  1. Weer bedankt Lode voor deze interressante uiteenzetting over de Khmer periode in Thailand.
    Krijg steeds meer bewondering voor deze bouwers uit die tijd, die zoiets konden ontwerpen én bouwen zonder hijskranen, bulldozers e.a.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fatal error: Uncaught GuzzleHttp\Exception\ClientException: Client error: `POST https://api.aspose.cloud/connect/token` resulted in a `429 Too Many Requests` response in /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/guzzlehttp/guzzle/src/Exception/RequestException.php:113 Stack trace: #0 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/guzzlehttp/guzzle/src/Middleware.php(69): GuzzleHttp\Exception\RequestException::create(Object(GuzzleHttp\Psr7\Request), Object(GuzzleHttp\Psr7\Response), NULL, Array, NULL) #1 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/guzzlehttp/promises/src/Promise.php(204): GuzzleHttp\Middleware::GuzzleHttp\{closure}(Object(GuzzleHttp\Psr7\Response)) #2 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/guzzlehttp/promises/src/Promise.php(153): GuzzleHttp\Promise\Promise::callHandler(1, Object(GuzzleHttp\Psr7\Response), NULL) #3 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/guzzlehttp/promises/src/TaskQueue.php(48): GuzzleHttp\Promise\Promise::GuzzleHttp\Promise\{closure}() #4 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/guzzlehttp/promises/src/Promise.php(248): GuzzleHttp\Promise\TaskQueue->run(true) #5 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/guzzlehttp/promises/src/Promise.php(224): GuzzleHttp\Promise\Promise->invokeWaitFn() #6 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/guzzlehttp/promises/src/Promise.php(269): GuzzleHttp\Promise\Promise->waitIfPending() #7 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/guzzlehttp/promises/src/Promise.php(226): GuzzleHttp\Promise\Promise->invokeWaitList() #8 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/guzzlehttp/promises/src/Promise.php(62): GuzzleHttp\Promise\Promise->waitIfPending() #9 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/guzzlehttp/guzzle/src/Client.php(123): GuzzleHttp\Promise\Promise->wait() #10 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/aspose-cloud/aspose-words-cloud/src/Aspose/Words/WordsApi.php(50640): GuzzleHttp\Client->send(Object(GuzzleHttp\Psr7\Request)) #11 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/aspose-cloud/aspose-words-cloud/src/Aspose/Words/WordsApi.php(50648): Aspose\Words\WordsApi->_requestToken() #12 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/aspose-cloud/aspose-words-cloud/src/Aspose/Words/WordsApi.php(50654): Aspose\Words\WordsApi->_checkAuthToken() #13 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/aspose-cloud/aspose-words-cloud/src/Aspose/Words/WordsApi.php(50666): Aspose\Words\WordsApi->_getKey() #14 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/aspose-cloud/aspose-words-cloud/src/Aspose/Words/WordsApi.php(80): Aspose\Words\WordsApi->_checkRsaKey() #15 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/src/AsposeWords/Util.php(27): Aspose\Words\WordsApi->__construct('875775BC-8A52-4...', '69f869e481bfde1...', 'https://api.asp...') #16 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/src/AsposeWords/ExportEngine.php(87): AsposeWords\Util::getWordsApi() #17 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/src/AsposeWords/AutoExport.php(26): AsposeWords\ExportEngine->convert() #18 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-includes/class-wp-hook.php(324): AsposeWords\AutoExport->export('') #19 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-includes/class-wp-hook.php(348): WP_Hook->apply_filters(NULL, Array) #20 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-includes/plugin.php(517): WP_Hook->do_action(Array) #21 /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-includes/load.php(1304): do_action('shutdown') #22 [internal function]: shutdown_action_hook() #23 {main} thrown in /customers/b/3/2/lodeengelen.be/httpd.www/WP/wp-content/plugins/aspose-doc-exporter/vendor/guzzlehttp/guzzle/src/Exception/RequestException.php on line 113